Mellanstadielärares tankar och erfarenheter om vad som främjar elevernas motivation och måluppfyllelse i historieämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Denna studie undersöker mellanstadielärares erfarenheter om hur de arbetar för att främja elevernas motivation och måluppfyllelse i ämnet historia och hur motivationen påverkas. Lärarna som intervjuades fick beskriva sina upplevelser och erfarenheter av att arbeta med historieämnet i klassrummet. Syftet med denna studie var att få en inblick i hur lärare kan göra historieämnet intressant och eleverna engagerande och motiverade samt belysa vilka undervisningsupplägg, arbetssätt och arbetsformer som dominerar i historieundervisningen. Studien utgår ifrån pragmatismen och självbestämmandeteorin, eftersom pragmatismen sammanför det psykologiska tankesättet och beskrivs som en faktor av hur en individ lär sig, utvecklar och strävar efter en inre och yttre kapacitet. Självbestämmandeteorin beskriver tydligt hur motivationen kan påverkas av yttre faktorer och där syftet är att utveckla en inre motivationen för att bli mer självstyrd och självständig i sitt utförande.  Det som betonades i intervjuerna utifrån mellanstadielärarnas tankar och erfarenheter, var att eleverna bäst lär sig genom praktiska arbeten, dramatiseringar, estetiska lärprocesser och diskussioner i par, grupp och helklass. Fokus för lärarna låg i att skapa ett historieintresse och engagemang hos eleverna för att främja deras motivation. Det framkom även andra viktiga aspekter som kan påverka elevernas motivation och engagemang, vilket lyfts i resultatdelen. Studien visade på behovet av att som mellanstadielärare levandegöra historieämnet för att eleverna ska utveckla goda förmågor. Detta genom att göra lektionerna verklighetstrogna, måla upp bilder för eleverna, men även skapa en känsla av den tid som varit. Variationen är även den del i undervisningen som ligger till grund för intressanta och tongivande lektioner i historia för att skapa historieintresserade elever. Vidare i resultatet kom mellanstadielärarna fram till att elevernas tidigare erfarenheter lyfts in i undervisningen för att eleverna ska utvecklas tillsammans som grupp och individer, viket följaktligen skapar nya historieintressen. Slutsatsen av denna studie visade på att om lärarna är intresserade och engagerade i historieundervisningen, och skapar utvecklande och intressanta lektioner, då främjas motivationen hos eleverna något som genererar i en ökad måluppfyllelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)