Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt perspektiv Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, att man lär sig och utvecklas i samhandling och samspel med andra, samt i den kontexten man befinner sig i. Kommunikation och språk är centrala begrepp. Lärande- och autismperspektiv Personer med autism har ett annorlunda sätt att tänka och förstå världen på. Dettta är det viktigt att pedagogerna som jobbar med dessa barn är medvetna om, och att de vet vilka komplikationer som kan uppstå i en undervisningssituation, samt har fömågan att anpassa sin undervisning efter detta. Metod En fallstudie har gjorts, och datainsamlingsmetoden är deltagande observation. Tre elever med högfungerande autism/Asperger syndrom har observerats i klassrumssituationen. Som dokumentationsmetod har löpande fältanteckningar använts, samt tid till reflektion efter varje observationstillfälle. Resultat Alla tre observerade elever kommunicerar med både verbalt och icke-verbalt språk både med lärare och medelever. De visar emellertid att de har ett avvikande kommunikations- och interaktionsmönster, jämfört med sina jämnåriga, fast på olika sätt. Kommunikationen är inte alltid ömsesidig, eleverna tänker bokstavligt och konkret, och de kan ha svårigheter att förstå budskap utifrån kontexten, samt att läsa kamraternas kroppsspråk och mimik. Resultaten visar att eleverna har svårigheter att förstå ord och uttryck annat än konkret och de har en bristande förmåga att tolka det som sägs utifrån sammanhanget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)