Relationen mellan självförtroende och prestation i matematik : En statistisk analys med fokus på skillnader beroende på kön och ålder baserat på data från TIMSS 2015

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att genom analys av data från TIMSS 2015 bidra med kunskap om sambanden mellan elevers självförtroende i matematik och deras matematikprestationer beroende på kön, och vidare hur det skiljer sig mellan årskurs 4 och 8. Studiens fyra forskningsfrågor är: Skiljer sig matematikprestationer beroende på kön och ålder (årskurs 4 och 8) och i så fall på vilka sätt?, Skiljer sig självförtroende i matematik beroende på kön och ålder (årskurs 4 och 8) och i så fall på vilka sätt?, Vilka samband finns mellan matematikprestaioner och självförtroende i matematik beroende på kön? och Vilka samband finns mellan matematikprestationer och självförtroende i matematik beroende på ålder (årskurs 4 och 8)?. Begreppen självförtroende, kön och genus som används i studien definieras under centrala begrepp i avsnittet bakgrund. Studien genomförs med utgångspunkt i Hirdmans teori om genussystemet och Schoenfelds teoretiska beskrivning av elevers uppfattningar och attityder gentemot matematik. För att besvara forskningsfrågorna genomförs en statistisk analys i form av korrelationsanalys och t-test. Resultaten visar att elevernas matematikprestationer är likvärdiga mellan könen i båda årskurserna och att prestationerna för båda könen har försämrats från årskurs 4 till i årskurs 8, men framför allt för flickor. Elevernas självförtroende är likvärdigt mellan könen i årskurs 4, medan i årskurs 8 visar pojkarna på ett högre självförtroende. Båda könens självförtroende verkar ha försämrats med åldern och då i större utsträckning för flickorna. Vidare visar resultaten ett samband mellan elevers självförtroende i matematik och matematiska prestationer. Ett starkare samband uppfattas i årskurs 8 medan ett svagare samband i årskurs 4. Resultatet visar även att sambandet tenderar att vara starkare bland flickor än pojkar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)