En kvalitativ studie om hur hälsa kommer till uttryck i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i förskolan kommunicerar och omsätter begreppet hälsa i den dagliga verksamheten. För att få syn på detta har studien förhållit sig till tre frågor, hur pedagogerna definierar hälsa, hur de arbetar utifrån det i verksamheten och om det finns en samverkan med vårdnadshavare. Examensarbetet grundar sig på en kvalitativ forskningsansats, där vi genomfört en fältstudie. De metoder som används i fältstudien är observation och semistrukturerade intervjuer med förskollärare och barnskötare på två förskolor. Fokusområdet vid observationerna var måltidssituationer, samlingar och utevistelser. Forskningen utgår från ett sociokulturellt perspektiv med kommunikation i fokus. Utöver det ligger fokus på tidigare forskning om hälsa som bidrar till en helhetssyn om vikten av att kommunicera. Resultatet visar på att pedagoger inte uttrycker hälsa utifrån de riktlinjer som finns, resultatet visar även på att förskolorna saknar resurser och kunskaper för att skapa mer jämlika hälsofrämjande förutsättningar för barn i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)