Effektivisering av processen skadeärende vid basunderhåll väg genom digitalisering
Sammanfattning: Digitalisering är ett begrepp som infördes redan under 1990-talet, som trots begreppets ålder har byggbranschen svårigheter att anamma digitala arbetssätt. Arbetssätten i byggbranschen domineras av pappersdokument som manuellt bearbetas, vilket leder till bland annat ineffektivitet, borttappning av pappersdokument och dålig kvalitetssäkring. Genom implemen-tering av digitalisering kan arbetssätt underlättas. Synergieffekter mellan digitalisering och effektivisering är önskvärt. Effektivisering av processer inom byggbranschen kan underlättas med hjälp av att effektiviseringsteorin Lean Construction tillämpas.Sverige är uppdelat i 110 basunderhåll vägområden där upphandling av totalentreprenör utförs för att upprätthålla standarden och säkerheten på väg. Beställaren i samtliga områden är Trafikverket. Genom olika insatser upprätthålls vägens säkerhet och standard. Ett skadeärende är insatser som uppkommer på grund av att en väganordning är sönder, ärendet rapporteras i systemet SPVA.❖ Frågeställningen som besvaras under rapporten är huvudfrågan ”Vilken potential finns för effektivisering genom digitalisering av administrativa arbetssätt vid processen skadeärenden vid basunderhåll väg?”- Hur ser skadeärendeprocessen ut?- Hur kan en bättre kompabilitet effektivisera skadeärendeprocessen?- Hur bör skadeärendeprocessen se ut?- Hur kan medarbetarnas arbetsmiljö i verksamheten förändras vid en effektivisering genom digitalisering med hjälp av Lean Construction?Studiens genomförande grundar sig en fallstudie i basunderhåll vägområde Norra Skaraborg hos företaget Skanska, intervjuer och litteraturstudier. Skadeärendeprocessen är långdragen och kräver mycket resurser i form av arbetstid. Samma information matas flera gånger in på olika ställen via digital utrustning vilket gör processen ineffektiv. Den kontraktsbundna rapporteringsplattformen SPVA har ingen integration med något annat system och leder till dubbelarbete. Identifiering av ett par effektiviseringsmöjligheter i den undersökta processen. Första är att använda sig av standardiserad mapp-och dokumentnamn samt ett standardiserat sätt att skriva informationen på i dokumentet. Den andra är att hitta programvara där avvikelserapportering och uppföljning kan rapporteras till. Önskvärt för denna programvara är integration till SPVA. Det finns programvara som täcker de flesta behov som verksamheten har samt är utvecklingsbara, det som saknas är integration till SPVA. Programvaran som är intressantast för processen är skapandet av ny applikation DynApp, eller utveckla MobiWin till behovet. Trafikverket måste godkänna integration mellan programmen. Skadeärendeprocessen borde effektiviseras genom att tillämpa digitala arbetssätt och utveckla integration mellan programmen. Det finns forskning som påvisar både förbättring och försämring av arbetsmiljö vid effektivisering av administrativa arbetssätt. För att förbättra arbetsmiljön är det viktigt att involvera medarbetare redan vid utveckling av den tänkta implementeringen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)