Skolbibliotek och skolbibliotekariens roll : litteraturfrämjande arbete inom skolbiblioteksverksamheten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om skolbibliotek samt skolbibliotekariers roll och litteraturfrämjande arbete. Skyltning av böcker i skolbibliotek undersöks också då denna anses vara nära sammankopplad med litteraturfrämjande verksamhet. Detta undersöks utifrån frågeställningarna: Vilka syften har skolbiblioteken och dess litteraturfrämjande arbete? Vad ingår i skolbibliotekariens arbete? På vilka olika sätt exponeras böcker i skolbibliotek? Vilka syften finns med särskild exponering av vissa utvalda böcker? De som intervjuats har varit skolbibliotekarier eller personer som tidigare varit skolbibliotekarier. Observationerna har gjorts på olika typer av skolbibliotek. Skolbibliotekens huvudsakliga syfte har framkommit vara det läsfrämjande uppdraget där bland annat särskild exponering av olika typer av litteratur ingår. Många av de intervjuade kopplar även detta till att eleverna ges förutsättningar till att bli en del av samhället, där demokrati och yttrandefrihet är nära sammankopplat med individers läsförmåga. Skolbibliotekariens uppdrag består av många olika komponenter och mycket är upp till individen bakom titeln. Särskild exponering används inom majoriteten av skolbiblioteken och alla intervjuade nämner detta som ett viktigt och effektivt sätt att presentera böcker. Syftet med denna typ av skyltning är att främja elevernas intresse av böcker. Till detta hör även att rekommendera olika typer av litteratur, där främst nyheter och böcker personalen vill rekommendera blir placerad. Skyltning av böcker har därav en betydande funktion inom skolbibliotekens litteraturfrämjande arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)