Berättelser om oss själva i framtiden: en narrativ studie om möjliga själv i en ADHD-kontext

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I föreliggande studie undersöktes hur vuxna personer som står i kö i väntan på ADHD-utredning skapar mening om sig själva i framtiden med hjälp av möjliga själv. Metoden som användes var grundad i fenomenologisk hermeneutik och narrativ teori. Intervjuer genomfördes med tre kvinnliga informanter. Resultatet visade att teman som familj, partner, barn; karriär, jobb, praktik; och ADHD, medicinering och längtan efter förståelse var centrala i informanternas berättelser. Informanterna tenderade att förstå framtiden som oviss och svår att kontrollera eller påverka, exempelvis genom planering. Studien visade att sökandet efter svar på frågor som ”Vad är det för fel på mig?” och förklaringar till upplevda svårigheter var en framträdande och för informanterna betydelsefull del av deras meningsskapande. Utifrån resultatet betonades att olika möjliga själv kan påverka andra möjliga självs känslomässiga laddning och betydelse för individen på ett påtagligt sätt. Att våra möjliga själv är relaterade till sociala normer och den egna livshistorien bekräftades av studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)