Om läsförståelse i undervisningen : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka strategier och metoder forskningen förespråkar för undervisningen i läsförståelse för att främja elevers utveckling. Vilka undervisningsmodeller förespråkar forskningen i undervisningen av läsförståelse? Resultatet i denna litteraturstudie visar att lä rares kunskap ä r en viktig faktor i undervisnigen fö r att eleverna ska nå framgång i sin läsförståelse. Resultatet visar också att det finns flera olika metoder och strategier som lärare kan använda sig av i sin undervisning för att skapa en utvecklande miljö som ger positiva effekter på elevernas läsförståelse. Forskare förespråkar den dialogiska undervisningen där läsförståelsestrategier och interaktion står i centrum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)