BRT i Helsingborg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Bus Rapid Transit (BRT) är en benämning på ett högkvalitativt kollektivtrafiksystem som utvecklades under mitten av 1900 – talet och blev känt efter att det framgångsrikt implementerades i staden Curitiba i Brasilien. I Sverige används BRT som ett komplement till övrig kollektivtrafik medan det i stora städer runt om i världen fungerar som stommen i kollektivtrafiksystemet. För BRT i Sverige finns det guidelines som med hjälp av olika kriterier anger vilken standardnivå systemet har. Beroende på vilka förutsättningar en stad har och vilket standardnivå systemet införs med kan olika resultat uppnås. I Helsingborg har en BRT – lösning som ska ersätta linje 1 planerats sedan 2013 med namnet HelsingborgsExpressen. Syftet med detta examensarbete är att undersöka det bakomliggande målet med HelsingborgsExpressen och studera effekterna som införandet av BRT bidrar med till Helsingborgs stad utifrån framkomlighet, trafiksäkerhet och resbeteende. Målet är att utveckla kunskaperna om hur Helsingborgs stad kommer att påverkas i samband med att HelsingborgsExpressen tas i drift. En enkät har tagits fram för att samla in information om hur nya resenärer ser på hur förändringen av framkomlighet, trafiksäkerhet och resbeteende som projektet innebär. För att ta del av linjesträckningen utformning med hänsyn till trafiksäkerhet och framkomlighet togs två formulär fram som användes vid observationer av olika platser längs med sträckan. Som komplement till observationerna utfördes en intervju med planerare på Helsingborg Stad som arbetat med projektet. Resultatet av fallstudien har lett fram till fördjupade kunskaper i projektet HelsingborgsExpressen. Målet med HelsingborgsExpressen är att öka andelen kollektivtrafiksresor och bidra till målet med 22 miljoner kollektivresor år 2022 uppnås. Införandet av HelsingborgsExpressen kommer att innebära ökad framkomlighet för kollektivtrafiken, fotgängare och cyklister samt begränsad framkomlighet för övriga motorfordon. Trafiksäkerheten kommer att öka för samtliga trafikantgrupper då väl anpassade lösningar har utformats för varje plats och alla trafikantgrupper har tilldelats tydliga utrymmen i vägrummet. Utformningen och placeringen av den nya expresslinjen förväntas medföra ett ökat antal resor baserat på attityden till Helsingborgsexpressen och stadsutvecklingen längs den planerade linjesträckningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)