Hur kan designprocessen förbättras på reklambyrån Heart?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Carolina Eggertsson; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Då man på reklambyrån Heart i Stockholm beställde en kundundersökning visade resultatet en viss missnöjdhet hos företagets kunder. Ledningen på byrån bestämde sig då, i ett försök att bli bättre och effektivare, att över rutinerna på byrån. Syftet med denna rapport är därför att mkartlägga arbetet på Heart och genom detta arbete identifiera eventuella hinder och möjligheter i den process som används för designarbetet samt ge förslag på förbättringar. En designprocess består ofta av uppstart, nulägesanalys, designbrief, idégenerering, presentation samt utvärdering och uppföljning. Efter att ha undersökt arbetsprocessen på Heart kan man se att personalen på byrån arbetar med samtliga dessa delar, förutom regelbunden utvärdering och uppföljning. Trots detta kan flera hinder identifieras i den metod som används i designprocessen på Heart. Uppstarten vid projekt på Heart är inte så tydlig som de flesta kreatörer skulle vilja ha den, detta kan leda till missuppfattningar och slitningar i arbetsgrupperna. Vid nulägesanalysen läggs lite tid till faktainsamling. Det läggs lite tid på brainstorming och man tar inte så mycket hjälp av varandra, det finns heller inga tydliga regler för hur idégenereringen ska gå till. Flera av kreatörerna på Heart tycker att kreativiteten är låg på byrån och man har sällan kreativa övningar och workshops. Reality checks, där man testar sina idéer och koncept på de andra på byrån, används för sällan. Tydliga regler för arbetet sätts ofta upp men dessa regler följs inte när det blir stressigt. På Heart arbetar personalen i olika arbetsgrupper vilket gör att man får vänta på varandra i vissa fall. Man utvärderar sällan sina projekt vare sig med kund eller i projektgruppen. Det som bestäms på byrån följs inte alltid upp vilket kan leda till irritation och missförstånd. Förslag på förbättringar är fasta arbetsgrupper, fler brainstormingtillfällen och fler workshops, tydligare metoder för hur man ska genomföra designprocessen, utvärdera och följ upp samt oftare och tidigare hjälp av varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)