Hur går ett företág tillväga vid sin omvärldsanalys? : En fallstudie av företaget Eric Rahmqvist AB

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Karin Persson; Håkan Nilsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagens företagsklimat kännetecknas av ökad globalisering med snabba förändringar och det har blivit viktigare för företag att hålla sig ajour med utvecklingen för att kunna försvara sin position på marknaden. I och med detta så har omvärldsanalys som innefattar bevakning av omvärlden samt analys och kommunikation av den information som bevakningen genererar fått ökad uppmärksamhet. Syftet med denna studie är att nå en djupare förståelse för hur ett företag går tillväga vid sin omvärldsanalys och därmed bygga ett underlag för fortsatt forskning på området. Vi avser att nå förståelse genom att utföra en fallstudie på företaget Eric Rahmqvist AB. Studiens delsyften är att undersöka vilka faktorer i omvärlden som företaget anser är viktigast att bevaka, från vilka källor som man införskaffar information samt hur resultatet av omvärldsanalys kommuniceras i organisationen. Då syftet med studien är att nå en djupare förståelse för hur företag går tillväga vid sin omvärldsanalys så har vi tolkat det material som vi har samlat in för att kunna dra relevanta slutsatser och vi har därmed haft en hermeneutisk kunskapssyn. Arbetet inleddes med att skapa en teoretisk referensram enligt vilken vi närmade oss den empiriska verkligheten och vi har därefter försökt skapa nya teorier utifrån det erhållna empiriska materialet. Detta innebär att det angreppssätt som bäst stämmer överens med vår studie är den gyllene medelvägen. För att kunna besvara vårt syfte på bästa sätt ansåg vi att det var mest lämpligt att utföra en kvalitativ undersökning i form av en fallstudie och valet föll på ett företag som heter Eric Rahmqvist AB och som är verksamt inom direktförsäljning av ergonomiska produkter. Fallstudien har omfattat fem respondenter, samtliga i olika chefspositioner hos företaget, och vi har utfört telefonintervjuer efter en semi- strukturerad intervjumanual. De slutsatser vi kan dra av studien är att företag idag inte lägger speciellt stor vikt vid omvärldsanalys. Det arbete man utför är i stor utsträckning av informell karaktär och man arbetar inte efter några etablerade strukturer eller system. Det framgår dock av de svar som vi fått från våra respondenter att företag är intresserade av ämnet och att man anser att det är viktigt, men det har ännu inte nått ut till att bli konkret handling. Den faktor som man anser är viktigast att bevaka är kunder, vilket är föga förvånande med tanke på den bransch som företaget är verksamt i. Vidare så ser vi att man föredrar att använda sig av informella informationskällor, vilket bland annat innefattar samtal med kunder och anställda för att skaffa fram den information som företaget är i behov av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)