CSR – En vinnande strategi för varumärkesidentiteten? : En kvalitativ studie om hur CSR-arbete stärker varumärkesidentiteten.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: I dagens samhälle är allt fler konsumenter intresserade av företags CSR- arbete, CSR har därför blivit en avgörande faktor för konsumenter i valet av företag. Digitaliseringen har bidragit till att vi är ständigt uppkopplade, således har konsumenter tillgång till information som tidigare inte varit tillgänglig. Samtidigt som forskning visat att ett lyckat CSR-arbete bidrar till en starkare varumärkesidentitet finns det en oro hos företag att råka ut för den motsatta effekten genom ett misslyckat eller otillräckligt CSR- arbete.  Syftet med studien är att öka förståelsen kring hur företag använder CSR- arbetet för att stärka sin varumärkesidentitet.  Uppsatsen utgick från en deduktiv ansats med en kvalitativ metod. Med hjälp av CSR experter valdes tre företag ut för att medverka i en intervju.  Studien har visat att det finns en koppling mellan CSR-arbete och varumärkesidentitet. Med hjälp av tydliga strategier och visioner som genomsyrar hela företaget kan CSR med fördel användas för att stärka varumärkesidentiteten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)