”Nu har ni varit så bråkiga, så nu blir det inte det här…” : En studie om barns oönskade beteenden bestraffas av pedagoger i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka om pedagoger bestraffar barns oönskade beteenden i förskolan, samt vilken påverkan det kan ha på barnet utifrån ett behavioristiskt perspektiv. För att besvara syftet och frågeställningarna som är Hur ser pedagoger på bestraffning? Vilka beteenden hos barn ses som oönskade utifrån pedagogers perspektiv? Vad anser pedagoger bestraffning har för konsekvenser på barn i förskolan? kvalitativa intervjuer användes där tre förskollärare som jobbar i tre olika förskolor intervjuades. Teman som hittades är oönskade beteenden hos barn i förskolan, bestraffning som metod i förskolan, och bestraffningseffekter på barn i förskolan och kommer att analyseras i ett innehållsanalytiskt sätt som sedan kommer kopplas till behaviorismens analys av människans beteende och Skinners inlärningsteori.  Studiens resultat visade att det finns pedagoger som bestraffar barns oönskade beteenden i förskolan för att kontrollera barns beteende. Beteenden som att inte lyssna på pedagoger, inte sitta stilla och slå kompisar bestraffas i förskolan. Då bestraffningen framkommer mestadels i verbalt men tar även form i att pedagoger sätter barnet som betett sig oönskat i en bygelstol eller i en soffa, eller utestänger barnet från aktiviteter, dock även ibland i form av att pedagoger tar för hårt på barnen. Vidare visar resultatet att bestraffning har inga goda effekter på barnen och leder inte till lärande, skadar relationen mellan barnen och pedagogerna, och påverkar barnets trivsel i förskolan. Slutsatser som dragits är att om pedagoger vill att barn ska ändra på sitt beteende, bör pedagogerna förstå vad som orsakar det beteendet hos barnet och ändra på det, och på så sätt undviks bestraffning. Därmed att pedagogernas förhållningsätt och bemötande är viktigt i byggandet av goda relationer med barnen i förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)