Det möjligas konst

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Sara Hedén; Sara Lundgren; Linda Olsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte:Vårt syfte med denna studie är att lyfta fram vilka faktorer som är betydelsefulla för samarbete genom attundersöka utvalda lärares utsagor om interaktionen dem emellan. Vi tar utgångspunkt i tre olikalärandesituationer (PBL, Tema och Storklass) och ser på utvalda lärares utsagor kring arbetssättens syfte ochorsaker ur ett sociokulturellt perspektiv.Huvudfrågor:1. Vilka bakomliggande syften och orsaker uttrycks för lärarsamarbete av respondenterna?. Vilka för- och nackdelar ser lärarna i studien med lärarlagssamarbete, utifrån sin egen yrkesroll men ävenutifrån deras tankar kring eleverna?3. Vilka beröringspunkter och vilka differenser kan vi skönja i de sex intervjuerna?Metod/material:Vi har gjort en kvalitativ studie på tre skolor med olika former av samarbete. Som metod för datainsamlingen harvi använt halvstrukturerade intervjuer med strukturerade frågor med en öppenhet för vidareutveckling avfrågorna genom spontana följdfrågor. Undersökningen omfattar intervjuer med sex pedagoger som ingår i treolika arbetslag på tre olika skolor.Resultat:Vårt resultat visar att de intervjuade pedagogerna ser positivt på arbete i lärarlag. De pekar på en rad fördelar såsom delat ansvar, större trygghet, hjälp till ny energi och elever och vuxna har möjlighet att bli sedda av fleraögon varje dag. Tre personliga egenskaper förefaller vara viktiga för ett fungerande samarbete; flexibilitet,prestigelöshet och lyhördhet.Betydelse för läraryrket:Vår studie ger insyn i samarbetets komplexitet, vilket ger en vidare förståelse inför svårigheterna men ävenmöjligheterna med lärarlagsarbete.= O=

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)