"Najnor ska med." : En studie om hur pedagoger resonerar kring övergångsobjekt.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur pedagoger i Sverige och USA uppmärksammar och resonerar kring sambandet mellan trygghet och övergångsobjekt och dess användning i förskolan. Det är en kvalitativ studie som utförts i två länder. Genom att utföra studien i två olika länder gavs en bredare syn på pedagogers resonemang kring övergångsobjekt. Metoden som användes för att samla in data var fokusgruppsintervjuer. I studien har sammanlagt elva fokusgruppsintervjuer genomförts, en fokusgrupps-intervju i USA och tio fokusgruppsintervjuer i Sverige. Sammanlagt deltog tjugotvå verksamma pedagoger, två pedagoger i USA och tjugo pedagoger i Sverige. I varje fokusgrupp deltog två pedagoger från samma avdelning. Resultatet har analyserats genom innehållsanalys. Trygghetsaspekten i studien uppkom genom och efter intervjuerna i USA därför tillkom uppfattning av trygghet i samband med datainsamlingen i Sverige. I resultatet redovisas hur pedagoger från Sverige och USA definierar övergångsobjekt samt båda ländernas förhållningssätt till användandet av övergångsobjekt i förskolan. Det redovisas även hur pedagogerna i Sverige uppfattar trygghet. Socialpsykologi är den teoretiska utgångspunkten som tillsammans med anknytningsteorin och objektrelationsteorin förklarar hur man kan förstå resultatet. Studiens slutsatser visar bland annat att pedagoger i Sverige ser sambandet mellan trygghet och övergångsobjekt samt ser objektet som betydelsefullt för barnet. Samtliga pedagoger från Sverige och USA har kunskap kring övergångsobjektens betydelse för barn och värdesätter objekten. Sverige och USA har en samsyn kring användandet av napp och båda länderna anser att det är ett objekt som bör fasas ut för att inte ge eventuellt negativa effekter på tandstruktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)