Leasing av EVB : Modell för att hantera EU:s uppdaterade lagkrav vid EOL

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Daniel Aston; Gustav LindstrÖm; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Efterfrågan på elfordon växer snabbt, med en ökning i Europa från 734 nyregistrerade elbilar 2010 till 550 000 år 2019 (Europeiska miljöbyrån, 2020). Medan denna trend fortsätter följer efterfrågan på litiumjonbatterier (LIB) en liknande väg. Europeiska unionen visar stort intresse för marknadsutvecklingen eftersom elektrifieringen av transporter är ett viktigt delmål på vägen mot noll-utsläpp av växthusgaser. EU utvecklar därför ett nytt direktiv för batterier där EV-batterier (EVB) har mer fokus än i det tidigare batteridirektivet från 2006. I det nya direktivet kommer EVB-tillverkaren att ha ett utökat ansvar, vilket innebär att den ansvarar för de EVB:er den för till marknaden i slutet av livslängden (EOL). Denna studie syftar till att undersöka den aktuella försörjningskedjan och designen av EVB:er, liksom de nuvarande och kommande tekniska lösningarna för återvinning av EVB:er. Detta för att sedan diskutera hur EVB-tillverkare ska agera gällande återvinning som svar på det nya EUdirektivet om batterier. Studien avgränsas till supply-chain och materialförsörjning; hur man utformar EVB:er för återvinning; och de nuvarande tekniska lösningarna för EVB:er som nått EOL. Grunden till studien är till fullo genomgång av vetenskapliga publikationer, tekniska rapporter och prognoser för marknads- och teknisk utveckling. Resultaten av den inlästa litteraturen visar en allmän enighet om att det kommer uppstå brist på litium och andra kritiska material för EVB-tillverkning vilket i slutändan kommer att leda till volatila priser. Det uppdaterade batteridirektivet är konstaterat att sätta tydliga mål för högre nivåer av återvunnet material i nya EVB:er, men det kommer också sätta tydliga mål att EVB:er som kan återanvändas i andra applikationer än EV:er måste återanvändas fram till EOL. Man har dragit slutsatsen att design för återvinning kommer att vara viktigt för att göra återvinningsprocessen lönsam. Vi har diskuterat möjligheterna och utmaningarna som leasing av EVB:er ger EVB-tillverkare i samband med leasing av EVB:er. Leasingen ger EVB-tillverkaren möjligheten att säkra EVB:er ochdärmed batterimaterial genom återvinning vid EOL. Positioneringen i värdekedjan har också diskuterats. Vi ser att det finns en uppenbar avvägning mellan att integrera uppströms och att förbli flexibel. Integrering uppströms möjliggör kontroll över EVB:er till EOL samt möjlighet att välja om man vill sälja det återvunna litiumet eller att använda det i sin egen produktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)