Fint att du gjorde det här men... : En studie om roller och barns möjlighet till identitetsskapande i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Med den här studien vill jag skapa bättre förutsättningar och djupare förståelse av vår pedagogiska praktik samt förstå hur olika identitetspositioner och roller skapas utifrån miljö, material och pedagogers förhållningssätt i form av språk. Studien har lyssnandet, synen på det kompetenta barnet och miljön som den tredje pedagogen i fokus av beaktandet i barns lärprocesser och identitets- och subjektskapande. Genom att utgå från ett poststrukturellt perspektiv belyser denna studie barnens identitetsskapande i termer av något som ständigt är i rörelse och ur ett normkreativt perspektiv;vi blir olika i olika situationer och sammanhang. Syftet med studien är att undersöka pedegogernas förhållningssätt, språket, materialet och miljön och hur de bidrar till barns subjektskapande i den pedagogiska praktiken. Studien är kvalitativ med en etnografisk ansats och datamaterialet är insamlat genom observationer av förskollärare och två olika barngrupper samt intervjuer av förskollärare. Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt är av stor betydelse när identitetspositioner intas eller tilldelas samt att användningen av miljön och materialet som finns i miljön påverkar hur olika identitetspositioner framträder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)