Mycket snack, men liten verkstad : en undersökning om hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att motivera sina elever.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Elin Vikström; Emma Lindström; [2011]

Nyckelord: skola; idrottsundervisning; motivation;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att motivera sina elever att delta i undervisningen. För att uppfylla syftet i studien använder vi oss av följande frågeställningar. Vilka metoder använder lärarna i ämnet idrott och hälsa för att få med så många elever som möjligt i undervisningen? Vilka faktorer påverkar enligt lärarna elevernas motivation till ett aktivt deltagande? Metod Studien har en kvalitativ ansats som bygger på halvstrukturerade intervjuer. Intervjupersonerna i studien är tre verksamma lärare inom ämnet idrott och hälsa från Stockholms kommun och tre verksamma lärare från Sundsvall kommun. Lärarna kommer från skolor som är storleksmässigt likvärdiga. Totalt genomfördes sex intervjuer som varade mellan 50 och 90 minuter. Intervjupersonerna var fyra män och två kvinnor, vilka har varit verksamma lärare i ämnet idrott och hälsa mellan två och nio år. Intervjuerna spelades in på en diktafon och transkriberades Respondenternas svar på intervjufrågorna kopplades till frågeställningarna och sattes därefter i relation till den teoretiska utgångspunkten. Resultat Resultatet visar att lärarna är eniga om att de elever som måste motiveras är de elever som inte är fysiskt aktiva utanför skolan.  Faktorer som lärarna anser påverkar elevernas motivation är bland annat gympakläder och lektionsupplägg. Kamraternas betydelse samt den tidsbrist som ofta uppstår i samband med lektionerna är också orsaker som kan bidra till minskad motivation hos elever. Slutsats Resultatet i studien visar att lärarna i ämnet idrott och hälsa har metoder och förslag på hur de kan förbättra och förstärka elevernas motivation till ämnet. Dock kan vi se att det kanske inte enbart är elevernas motivation som behöver öka utan även lärarnas.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)