Att fånga elden av talang & lojalitet : En kvalitativ studie av de anställdas inställning till lojalitet och Talent management på H&M

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Uppsatsen grundar sig i en tanke om en koppling mellan begreppen Talent management och lojalitet. Orsaken till att just dessa begrepp ska studeras är utifrån en praktik på H & M där båda begreppen anses aktuella i organisationen och spännande i ett studiesammanhang inom arbetsvetenskapen. Syftet är att studera de anställdas attityd till begreppen och vilken betydelse det har beträffande de ansä̈lldas lojalitet, hur den förhåller sig och uttrycks i en organisation som arbetar med en Talent management strategi. För att besvara syftet med undersökningen ligger dessa frågeställningar till grund; Vilka synsätt på lojalitet finns bland de anställda? Uttrycker de anställda en lojalitet i arbetet och i sådana fall, hur är den riktad? Har en Talent management strategi en inverkan på hur lojaliteten riktar sig och om så är fallet, på vilket sätt? H & M är ett värdestyrt företag där en av värderingarna är ”vi tror på människan”, som visar sig i mycket internrekrytering och karriärmöjligheter inom organisationen. Statistik visar att H & M är en utav Sveriges populäraste arbetsplatser och en organisation som lyckas attrahera och behålla sina anställda, vilket kan tyda på att begreppet Talent management är aktuellt i en kombination av lojala arbetstagare. Undersökningen utgår från tidigare forskning om lojalitet i arbetslivet samt i litteratur som beskriver fenomenet Talent management som relateras till anställdas attityder inför begreppen i en organisation som H & M. Studien är en kvalitativ studie där nio intervjuer genomförts med kvinnliga anställda på H & M i åldrarna 20-45 år och som besitter olika positioner i organisationen. I analys- och resultatet sammanförs en strukturerad version där frågeställningarna återges i huvudrubriker som följs av kategoriseringar. Empirin gestaltas genom intervjuresultat och citat som analyseras utifrån teorikapitlet med en Grounded theory inspirerad metod samt komparativ- och idealtypscentrerad analys. Undersökningen visar att det finns olika karaktärer av lojala anställda på H & M där lojaliteten riktas åt olika håll beroende på hur en Talent management strategi behandlas. Lojaliteten riktas antingen mot kollegorna eller organisationen beroende på hur organisationen skapar förtroende till sina anställda. Där förtroendet brister gentemot ledningen riktas lojaliteten istället mot sina kollegor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)