Hållbar utveckling i textilslöjden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för utbildning, kultur och medier; Institutionen för didaktik

Författare: Elisabeth Sahlin; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man kan arbeta för hållbar utveckling i textilslöjden. Jag vill ta del av andra lärares erfarenheter samt undersöka hur eleverna upplever undervisningen. Studien baserar på kvalitativa intervjuer med textillärare i grundskolan och elever i årskurs 8-9. Undersökningen ger en bild av hur lärare undervisar och hur lärare och elever ser att undervisningen i textilslöjden kan bidra till en hållbar utveckling. Skolan har en estetisk profil där man arbetar ämnesövergripande och återkommande har inslag av hållbar utveckling i form av återbruk. Lärarna tar upp de ekologiska, ekonomiska och sociala aspekterna av hållbar utveckling i sin undervisning, men använder sig inte av termerna. De använder sig inte heller av begreppet hållbar utveckling vilket gör att eleverna inte riktigt förstår att det handlar om det när de arbetar med till exempel återbruk. Begreppet hållbar utveckling och dimensionerna skulle kunna lyftas fram och synliggöras mer i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)