Olika vägar mot samma mål : En kvalitativ studie om att anpassa undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Styrdokumentens tydligaambition att alla elever ska mötaen undervisning som baseras på deras behov och förutsättningarär en stor utmaning för den svenska skolan.Syftet med föreliggande studie är därför attundersöka och analysera hur lärare beskriver arbetet med att anpassa undervisningen för att elever i läs-och skrivsvårigheter i årskurs 7–9 ska ges möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Syftet är också att ta reda på vilka påverkansfaktorer, såväl positiva som negativa,som lärarna upplever i arbetet med att anpassa undervisningen.Som teoretiska utgångspunkterhar sociokulturelltperspektiv, specialpedagogisktperspektiv och teoretisktperspektiv på läs-och skrivsvårigheter använts.Studien är kvalitativ och empirin bygger på tolv semistrukturerade intervjuer. För att analysera materialet användes tematisk analys med induktiv ansats. Empirin resulterade i tre övergripande teman; anpassningar på organisationsnivå, anpassningar på gruppnivå ochanpassningar på individnivå.I resultatetbelyses dessa temanav hur lärarnabeskriver att de anpassar undervisningenpåde olika nivåernai form av underordnade teman. Exempel på temanär samverkan, olika vägar mot samma mål och digitala lärverktyg.Vidare redovisas i resultatet ett antal påverkansfaktorer som till exempel relationer och motivation som informanternaupplevde i arbetet med att anpassa undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)