Roller och ledarskap hos lärare : Tyska studenters upplevelser av lärare i Tyskland och Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Varje år kommer internationella studenter till Sverige och flest av dessa kommer från Tyskland. Kulturella skillnader kan skapa svårigheter för studenterna och att som lärare kunna ta an olika roller kan förbättra klassrumsmiljön och därigenom förbättra studenternas upplevelse. Syftet med den föreliggande studien var att utforska lärares roller och ledarskapsstilar utifrån tyska universitetsstudenters upplevelser. För att utforska lärarroller användes intervjuguide och semistrukturerade intervjuer för att samla data från åtta informanter där samtliga var tyska studenter. Detta gav möjligheten att utforska lärarroller i Sverige och i Tyskland. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera datan. Resultatet visade på tre teman av roller: 1) ämnesorienterade 2) studentorienterade och 3) personlighetsorienterade. Resultaten visade även att vissa elever efterfrågade en lärare som både kunde agera föreläsare men även hjälpa studenterna ifall de hade problem sidan av skolan. Vidare att roller kopplade till interaktion mellan studenter och lärare och möjligheten för handledning gjorde att eleverna kände sig uppmärksammade och motiverade. Slutsatsen som kan dras är att lärare använder sig av många olika roller och lärarens personlighet och normer pekas ut som förklaring. Vilka roller läraren använder sig av kan översättas till att studenterna känner inspiration till att de väljer att inte lyssna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)