Det negativa spelet : Rädsla i relation till varför vi spel

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

Författare: Victor Rasmussen; [2013]

Nyckelord: Rädsla; motivering; tvspel; dataspel;

Sammanfattning: I den här undersökningen ska jag undersöka närmare motiveringen till varför man spelar spel i relation till negativa upplevelser i spel. Undersökningen ska ge ökad förståelse för hur man som spelutvecklare motiverar människor till att spela dataspel och tvspel. Motiveringen är viktig inom spel på grund av att spel kräver spelarens interaktion i världen för att storyn/spelet ska gå framåt. Det är också viktigt att spelutvecklare får en ökad kunskap om hur man får spelaren att känna en känsla som rädsla i ett spel. Som spelutvecklare själv vill jag kunna påverka spelaren under spelomgången med någon form av känsla eller budskap. I det här fallet handlar det om rädsla eftersom det är en negativ känsla, en känsla som vi människor för det mesta undviker i det dagliga livet. Det är även en känsla, som vi alltid har haft en viss dragningskraft till och får en kick av att uppleva, vare sig vi pratar om spel, film eller det verkliga livet. (Kremers, 2009) Jag har åstadkommit en produktion, som testar en del av dom teorier jag hittar i min undersökning. Produktionen undersöker också dom teorier jag själv utvecklade under utformningen av arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)