Ursäkta mig företaget, men vart tog identiteten vägen?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Allt fler företag utvidgar sitt sortiment till nya branscher de ursprungligen inte förknippas med. ICA har blivit bank, Statoil säljer inte längre bara bensin och H&M ska nu börja med heminredning. Företag satsar nu inte bara på en produkt utan vill sälja allt under samma tak: det pratas om varuhusens återkomst. Hur känner då konsumenter när varumärken de kan identifiera sig med börjar sälja produkter som företagen vanligtvis inte brukar sälja? Denna studie fokuserar på att undersöka hur varumärkesidentiteten påverkas vid en branschglidning. Vi utgår då från problemformuleringen: Hur påverkas varumärkesidentiteten när företag utvidgar sitt sortiment till branscher de ursprungligen inte förknippas med. Studien bygger på en kvalitativ undersökning genom djupintervjuer och korta konsumentintervjuer vilket används till fallstudier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)