Högstadieelevers syn på arbetssätt i skolan – ämnesövergripande undervisning i jämförelse med ämnesundervisning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera om och i så fall hur arbetssätten i skolanskiljer sig mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning. Vi studerar hur högstadieeleveruppfattar undervisningen bedriven enligt Lpo 94. Metoden som använts är enkätundersökning med fastasvarsalternativ genomförd som gruppenkät på två olika skolor: den ena skolan har utpräglad ämnesövergri-pande undervisning och den andra har huvudsakligen ämnesundervisning. Enkätens frågor har tidigarebesvarats i en omfattande undersökning inom UGU-projektet (Utvärdering genom uppföljning), vilket geross ett stort jämförelsematerial i arbetet. Undersökningens resultat visar att det finns skillnader i arbetssättmellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning på de två skolor vi undersökt. Den ämnes-övergripande undervisningen utmärker sig genom att lärare och elever diskuterar gemensamt i högre grad, atteleverna oftare genomför större arbeten och projekt, att de oftare arbetar i grupper och att eleverna uppleveratt de oftare får vara med och planera undervisningen. Vår jämförelse visar att den ämnesövergripandeundervisningen även utmärker sig markant mot UGU-undersökningens resultat. Vårt resultat tillsammansmed rön från tidigare forskning gör att vi drar slutsatsen att undervisningsformen påverkar arbetssätten iskolan. Vi ser en samstämmighet mellan tanken om den konstruktivistiska skolan och hur den ämnesöver-gripande undervisningen bedrivs. Med stöd av forskningen kan vi slå fast att det inte finns något empirisktunderlag för att den ena eller andra undervisningsformen skulle vara bättre eller sämre än den andra. Enmedvetenhet om vår undersöknings resultat kan bidra till reflektion och diskussion kring undervisnings-formerna och arbetssätten i skolan. I förlängningen kan det få betydelse för hur lärare väljer att lägga upp sinundervisning. Det är en som vi ser det viktig didaktisk konsekvens av detta examensarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)