Öresundslänken

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

Sammanfattning: Öresundsregionen är idag Nordens största transnationella samarbetsregion och omfattar hela Skånes län samt östra delen av Danmark. Sedan öppningen av Öresundsbron, år 2000, har regionen varit den arbetsmarknad som vuxit hastigast i Sverige och placerar sig betydligt högre upp än Stockholm på listan. Dock kan man inte se Öresundsregionen som en funktionellt integrerad enhet än. Ett närmare samarbete och en bättre relation mellan ekonomierna på bägge sidor sundet krävs för att ta fram den fulla potentialen i det här betydande ekonomiska centrumet. Majoriteten av arbetspendlingen som förekom innan Öresundsbrons tillkomst skedde i form av färjetrafik över sundet. Det är just den här färjetrafiken som har etsat sig fast i Helsingborgs själ och byggt en framstående del av stadens attraktionskraft genom åren. Idag är färjetrafiken fortfarande i fullt blom och det är möjligt att ta bilen in på färjan och korsa sundet inom loppet av 20 minuter. Populariteten ökar i samma takt som båtarna blir allt mer kommersialiserade, färglösa och fullastade med bilar. De renodlade passagerarfärjorna, de som en gång gav Helsingborg sitt karaktäristiska anseende, får år efter år brottas med verksamhetsförminskningar och idag är det endast sundbussen M/S Pernille som pendlar mellan hamnstäderna. Med utgångsterminal från det gamla Tullhuset på Hamntorget är det lätt att konstatera att byggnaden är alldeles för begränsad för att kunna tillgodose den moderna Helsingborgarens alla behov. Byggnaden är ursprungligen byggd i ett annat syfte och jag är av åsikten att dess saknad av flexibilitet gör att den misslyckas att anpassa sig efter de nutida trenderna och tappar därför sakta uppskattning. I samband med det pågående ombyggnaden av Hamntorget så vill jag lyfta fram potentialen i en ny och omprofilerad färjeterminal i samma område. En mer stadsvävsanknuten och modern terminal som inte längre är inskränkt i en enda funktion. En terminal som kan innebära den svängning som behövs för att vända den nedåtgående spiral och återigen införa liv i en tradition som står Helsingborg nära hjärtat. Huvudmålet med det här projektet är såvida att undersöka hur man genom arkitektur kan knyta an till en plats i förändring samt samspela med dess omgivning och dess historia. Hur man genom modern arkitektur kan nyansera folkets bild och generera ny dragningskraft till en alltmer tvinande tradition.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)