Datorn som förändringsredskap i skolan - Tankegångar inför upptaktsfasen av 1:1 satsning

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Satsningarna på varsin dator till varje elev i skolan har de senaste åren med ett tämligen stort tempo vuxit fram och bildat en grogrund mot ett förändrat lärande. Syftet med denna uppsats har därför varit att utifrån upptaktsfasen av en sådan varsin-satsning undersöka skolledning och lärares tankegångar samt förväntningar därom. Som metod till insamlandet av material genomförde vi kvalitativa samtalsintervjuer varefter analysen gjordes uti ett hermeneutiskt tillvägagångssätt. Resultaten från vår studie visar på att skolledningen har stora förväntningar på att satsningen skall generera ett förändrat lärande i skolan. Framförallt ställs förhoppningarna mot att den inrutade skoldagen ska luckras upp och att detta i sin tur leder till mer ämnesövergripande undervisning. Skälet till satsningen är också datorns numera naturliga funktion i samhället och dess mångfaldiga möjligheter för kunskapandet. Resultaten visar även på att lärarna har en positiv syn till satsningen på varsin dator. Dock framträder en del praktiska och metodologiska orosmoln vidrörande exempelvis Internet, datorhantering och förvaring. Angående Internet är den fria tillgången en stor farhåga och lärarna ställer sig frågande till både källkritiska aspekter liksom huruvida eleverna kommer göra annat under lektionstid. Å andra sidan ser man samtidigt det ökade utbudet av information och möjligheten till kommunikation som något mycket positivt. Liksom skolledningen ser också lärarna samhällets krav på datorkunskaper som en tung aspekt för införandet. Vad man emellertid alltså efterfrågar är mer fortbildning, lektionstips och fler kringprodukter såsom projektorer och kameror för att tillvarata datorns alla möjligheter. Inför vår kommande yrkesroll som lärare har denna studie gett oss en nyttig inblick i de tankegångar som finns kring varsin-satsningar. För oss liksom lärarprofessionen har således förståelsen för likartade satsningar till skolan framöver ökat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)