HIV-positiva personers upplevelser av bemötandet från vårdpersonal : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Introduktion: Idag lever 38 miljoner människor med HIV. HIV är ett retrovirus som utmärker sig genom att det lagras i kroppens arvsmassa, vilket gör att infektionen inte kan läka ut utan blir kronisk. Idag finns tillgång till effektiv behandling som gör nivåerna av viruset så låga att personerna inte utgör någon risk att smitta. Trots detta finns det en tydlig stigmatisering i samhället som HIV-positiva personer upplever. Det finns även beskrivet att vårdpersonal har bristande kunskap med oro kring HIV.   Syfte: Syftet var att undersöka hur HIV-positiva personer upplever bemötandet från hälso- och sjukvårdspersonal. Metod: För att genomföra arbetet gjordes en allmän litteraturöversikt där 12 studier av kvalitativ design inkluderades. Studierna kvalitetsgranskades och innehållet analyserades med skapandet av kategorier och teman.  Huvudresultat: Resultatet visade på upplevelsen av både positivt och negativt bemötande. Det negativa bemötandet beskrevs mer, och specialistvården upplevdes ha bättre bemötande. Tre teman identifierades. Temat känslor som beskriver upplevelsen av skuld hos HIV-positiva, samt rädsla som upplevs finnas hos hälso- och sjukvårdspersonal. Temat agerande beskriver HIV-positivas upplevelser av agerande från vårdpersonal, vilka var bristande konfidentialitet, påverkad tillgång till vård och irrelevanta frågor. Det sista temat kompetens handlar om upplevd kunskap och tillgång till information. Slutsats: Deltagarna upplevde att bemötandet hade förbättrats över tid men att stigmatisering och diskriminering fortfarande fanns inom sjukvården. Specialistvården ansågs ha ett bättre bemötande än den övriga sjukvården. Kunskapen om HIV behöver förbättras inom hälso- och sjukvården för att HIV-positiva personer i mindre grad ska uppleva stigmatisering och diskriminering.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)