Commitment Issues : En kvantitativ studie om commitment i relationen mellan kund och bank

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Commitment Issues? – En kvantitativ studie om commitment i relationen mellan kund och bank  Frågeställning  Hur upplever kunden commitment i relationen till banken och Internetbanken? Hur kan banken agera för att påverka kundens commitment?  Syfte Studien syftar till att undersöka commitment i relationen mellan kund och bank för att dra slutsatser kring vikten av kundens commitment. Vidare är syftet att undersöka påverkansfaktorerna förtroende och misstro samt bankens och Internetbankens påverkan på commitment.  Metod För att undersöka kundernas upplevda commitment genomfördes en kvantitativ studie med hjälp av en Internetbaserad enkät som besvarades av 1 265 svensktalande respondenter.  Slutsats Kundens commitment är influerat av relationen till banken och hur bankens commitment upplevs. Banken har således möjlighet att stärka kundens commitment genom att visa engagemang och kommunicera på ett personligt sätt, för att tydliggöra att kundens behov och intresse är främsta prioritet. Förtroende är en viktig grundsten i relationen mellan bank och kund, vilket ligger till grund för commitment. Om en kund däremot känner misstro för banken är benägenheten att byta bank större. Commitment till Internetbanken är nära kopplat till kundens commitment till banken. Stärkt commitment till banken stärker commitment till Internetbanken och vice versa. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)