”Hennes & Mauritz presenterar (…)” : en semiotisk analys av reklam med kändisar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats har syftet att undersöka hur vi kan förstå meningsskapande i fenomenet fast fashion genom H&M:s reklamfilmer med kända personer. Uppsatsen vill synliggöra hur reklam övertalar och bidrar till att upprätthålla konsumtionens värden, normer och värderingar i samhället och kulturen i stort. Det empiriska materialet till uppsatsen är Hennes och Mauritz (H&M) reklamfilmer kända personer som ansiktet utåt. Reklamfilmerna som ligger till grund för studien är tagna från YouTube. Uppsatsen analyserar hur H&M i deras reklamkommunikation använder kändisars godkännande för att skapa identifikation hos konsumenten. I uppsatsen studeras hur konsumenter skapar sin självidentitet baserat på personer som hon identifierar sig med och hur reklam kan sätta en standard för vad som är fint i vårt samhälle. Konsumenter konsumerar som en del av sin livsstil vilket dagens konsumtionssamhälle legitimerar. Det i sin tur skapar en norm i samhället att du ska uttrycka dig genom hur du klär dig, och hur du själv väljer hur andra ska se dig. H&M skapar en otillfredsställelse hos konsumenterna genom sin reklam, vilket de sedan fyller med sitt utbud. Denna uppsats heter ”Hennes & Mauritz presenterar (…)” en semiotisk analys av reklam med kändisar och är författad av Åsa Randahl vid institutionen kommunikation och medier på Lunds universitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)