Bloggare: personliga, populära och användbara

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka hur de populära unga bloggskrivarna Kenza, Kissie och Blondinbella ramats in i Aftonbladet och DN (under 2012) och vilka tolkningar av fenomenet läsaren därmed inspirerades till. De teoretiska perspektiv uppsatsen utgår från är konstruktionismen och inramningsteori, framförallt med utgångspunkt från Van Gorp och van der Goots studier. Andra teorier och perspektiv som legat till grund för arbetet handlar om det postmoderna samhället, postfeministisk mediekultur, populärkultur och ungdomskultur. Inramningsteorin ligger till grund för den metod som använts. Analysarbetet har bestått i att identifiera och dekonstruera inramningarna, de s.k. rampaketen, varefter ramarna namngivits och resultatet sammanfattats och utvecklats i en matris där rampaketens ”funktion” redovisas, d.v.s. vilka problemdefinitioner, orsaksförklaringar och problemlösningar som inramningarna har kapacitet att gynna. De fem inramningar som identifierats i texterna är ”Blondinbellahögerns framgångskult”, ”Den odrägliga (Blondinbella-generationen)”,”Entreprenörer, stekare, överklass, mediekändis”, ”De onaturliga (Kissie-)klonerna”, och ”Den naturliga, nakna kvinnokroppen”. Studien kom fram till att de tolkningar som ramarna leder till inte i första hand handlade om bloggkultur eller ungdomskultur utan rör sig inom andra områden. Bloggskrivarna framställdes framförallt som ”typer” med tillhörande attityder och deras roll i texterna handlade inte sällan om att personifiera ämnen eller händelser. De fem ramarna delar vissa manifesta element och ofta förekommer flera ramar i samma text, så tolkningens roll för resultatet är inte obetydlig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)