Det rättsliga skyddet av möjligheten till utomhusvistelse på SÄBO : - Hur regleras, och hur bör möjligheten till att vistas utomhus på SÄBO vara reglerad?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Möjligheten till utomhusvistelse tillgodoser flera behov hos kunder på SÄBO, till exempel påverkar möjligheten till utomhusvistelse individens integritet, hälsa och levnadsstandard. Det är därför problematiskt att flera äldre anser att möjligheterna till utomhusvistelse på SÄBO inte är bra. Uppsatsen syftar till att utröna hur, om alls, möjligheten till utomhusvistelse på SÄBO är och bör vara rättsligt skyddad.  Utifrån en rättsdogmatisk och rättsanalytisk metod behandlas först i uppsatsen den konstitutionella kontexten till regleringen av äldreomsorgen. Den konstitutionella kontexten avser främst det kommunala självstyret och förhållandet mellan det kommunala självstyret, lagstiftningen och internationella mänskliga rättigheter. Därefter behandlas den nationella och internationella regleringen av tre skyddsintressen som frågan om möjligheten till utomhusvistelse på SÄBO aktualiserar.  Avslutningsvis analyseras det rättsliga skyddet för möjligheten till utomhusvistelse på SÄBO i nationell rätt och internationella mänskliga rättigheter. Analysen är skriven ur både den enskildes perspektiv och ur ett konstitutionellt perspektiv samt de lege ferenda. Slutsatsen är att både nationell rätt och internationella mänskliga rättigheter är relativt generellt utformade vilket innebär att det blir svårt att fastställa huruvida det finns ett implicit skydd för utomhusvistelse på SÄBO i dessa regleringar. Det finns dock flera indikationer på att utomhusvistelse på SÄBO skyddas implicit i både nationell rätt och internationella mänskliga rättigheter. Ett ev. skydd är dock i flera regleringar svårt att utkräva som enskild.  Det dualistiska systemet i internationella mänskliga rättigheter och åtskillnaden mellan positiva sociala rättigheter och andra rättigheter medför att det kommunala självstyret får i hög grad genomslag. För den enskilde individen innebär det att ett skydd i dessa regleringar för utomhusvistelse på SÄBO blir svagare. Oavsett hur dessa intressen de lege ferenda bör balanseras mot varandra bör regleringen vara likvärdig och förutsägbar och därför mer konkret och tydligare i relation till den grupp av äldre som behöver ett rättsligt skydd för att ha möjlighet att vistas utomhus på SÄBO. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)