Nationella prov skolår 3 / National tests in school year 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Skolverket och regeringen har infört obligatoriska nationella prov i svenska, svenska som andra språk och matematik i skolår 3 under vårterminen 2009, då resultaten i svensk skola påvisar en försämrad utveckling. Studiens syfte är att ta reda på om och hur resultatet på proven påverkar lärarnas arbete och elevernas fortsatta lärande i svenska och matematik. Under vårterminen 2009 genomförde vi en enkätundersökning med elever och föräldrar i skolår tre i en Skånekommun. Dessutom har två rektorer, fyra speciallärare och fyra lärare i skolår 3 och 4 intervjuats. Kommunens resultat överensstämmer i stort med nationellt resultat. Resultatet visar att flickorna värderar sin svenskkompetens lägre än pojkarna medan de skattar sin matematikkompetens högre än pojkarna. En fjärdedel av kommunens elever har ett annat modersmål än svenska, varav en elev har fått extra stöd av sin modersmålslärare. Föräldrarna efterlyste en direkt åtgärd för både elever som inte når godkändnivån och elever som kommit långt i kunskapsutvecklingen. Vi fann ett samband mellan kunskaper i matematik och svenska då det gällde problemställningar i matematik. Intervjupersonerna menade att konstruktiva stödåtgärder sattes in. Resultatet tyder på en önskvärd förändring inom didaktiken för att kunna möta alla elever och ge dem samma möjligheter att nå kunskapsmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)