Lärplattan i förskolan : En studie om några förskollärares syn på lärplattan i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärarens arbete med lärplattor i förskolan. Studien har tre frågeställningar; 1) Hur beskriver förskollärarna sin syn på lärplattan som pedagogiskt verktyg? 2) Hur beskriver förskollärarna sitt arbete med lärplattan? 3) Hur beskriver förskollärarna lärplattans tillgänglighet för alla barn? Studien genomfördes på en förskola i Mellansverige. Intervjuer med fyra förskollärare genomfördes. Intervjuerna utfördes med en semistrukturerad design; en intervjuform där det finns goda möjligheter anpassa intervjun efter respondenten. Intervjuerna transkriberades för att senare bearbetas genom en tematisk analys ur vilket fyra teman framträdde som således utgör resultatet. Det mest framträdande resultatet var förskollärarnas positiva inställning till lärplattan samt deras uttryck för behov av fortsatt kunskap för att främja möjligheterna till utveckling av dess användande in förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)