Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. Datainsamlingen skedde i flera kommuner i Sverige och därefter transkriberades och analyserades materialen gemensamt. Resultaten som framkom ur förskollärarintervjuerna tematiserades i fem teman/kategorier som är (1) Genus reproduceras i musik och dans, (2) Genusmedvetenheten kopplas till ålder, (3) Motsägelsefulla genusperspektiv förekommer- undermedvetna handlingar, (4) Förskollärarnas förhållningssätt har betydelse för genusarbetet -genusmedveten förskollärare deltar, bemöter och utmanar och (5) Hinder i genusarbetet inom musik och dans. Utifrån genussystemteorin har vi fokuserat på dikotomi och analyserat resultaten utifrån dikotomins synsätt om isärhållanden mellan kön.  Studien visar att förskollärare ser skillnader i hur pojkar och flickor deltar i musik och dans samt vilken musik och dans de dras till. Förskolläraren har en viktig roll i genusarbetet för att kunna motarbeta könsnormer. Resultatet visar även att förskollärare och tidigare forskning ser ett samband mellan barns dikotoma val och barnens ålder och att detta kan bero på att barns genusmedvetenhet ökar med åldern. Detta leder till slutsatsen att det råder medvetenhet kring uppdraget om en jämställd utbildning hos förskollärarna men att det fortfarande råder dikotomi mellan könen i dagens förskolor.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)