"Hur vet du det?" Boksamtal om olika typer av bilderböcker i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Cecilia Källström O´donoghue; Malin Sahlin; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med studien är att undersöka hur man kan fördjupa boksamtal om bilderböcker i förskolan. Genom attvälja bilderböcker med olika grad av komplexitet i förhållandet mellan text och bild vill vi se om det blir någonskillnad mellan boksamtalen med avseende på pedagogens respektive barnens aktivitet.I urvalet av bilderböcker till boksamtalen valde vi en symmetrisk och en kontrapunktisk bok enligt Nikolajevaskategorisering (000:). Vi använde oss av Historien om någon (Löfgren & Möller-Nielsen 1951) somrepresentant för den symmetriska bilderboken samt Den farliga resan (Jansson 1977) som representant denkontrapunktiska bilderboken.Den metod som användes var kvalitativ där vi genomförde fyra boksamtal med förskolebarn utifrån Chambers så -inriktning, varav två med Historien om någon och två med Den farliga resan.Våra resultat visar att det finns större potential för boksamtal om den kontrapunktiska bilderboken, men att ävenden symmetriska bilderboken kan leda till engagerade och fördjupade boksamtal. Skillnaderna mellan samtalenom böckerna från den symmetriska respektive den kontrapunktiska kategorin, blev alltså inte så stora som vihade förväntat oss.De viktigaste konsekvenserna av resultatet är att en ökad kunskap hos pedagogerna om bilderböckernas olikheteroch vad de olikheterna kan ha för inverkan på boksamtalet, ger större möjlighet till givande boksamtal ochdärmed lärande om både bild, text och samspelet däremellan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)