Utvärdering av föräldrautförd logopedhandledd intervention för barn med fonologisk språkstörning
Sammanfattning: Föreliggande single-subject studie undersökte en individanpassad föräldrautförd intervention av målfonemen /f/ och /s/ för fem barn i åldern 4:0-4:6 år med diagnosen fonologisk språkstörning. Interventionen utfördes av barnens föräldrar i hemmet och logopedhandledning erhölls var tredje vecka. Dessutom undersöktes vilka diagnoser barnen hade fyra år efter studiens start. Videoinspelad testning av expressiv fonologi analyserades av författarna. Två barn utvecklade båda målfonem, men hos ett av dessa barn bestod inte interventionseffekten efter avslutad intervention. Två barn utvecklade ett av målfonemen och hos ett barn sågs ingen fonologisk utveckling. Fyra år efter studiens start kvarstod diagnosen fonologisk språkstörning för tre av fem barn. Två av barnen hade dessutom oral-och talmotoriska störningar. Ett barn hade diagnoserna atypisk autism och Attention Deficit Disorder. Resultatet tyder på att föräldrautförd intervention kan ha effekt för barn med fonologisk språkstörning och kan fungera som ett första steg innan direkt intervention eventuellt erbjuds.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)