Ett kugghjul i maskineriet : Att assistera en musikal

Detta är en Master-uppsats från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

Författare: Gudrun Dahlkvist; [2021]

Nyckelord: Musikal; assistent; opera; dirigering;

Sammanfattning: Sommaren 2020 jobbade jag på en musikalproduktion på Malmö Opera som assisterande dirigent. Musikalen var Funny Girl, en semi-biografisk historia om Broadway-stjärnan och skådespelerskan Fanny Brice, som levde i början av 1900-talet. Handlingen handlar om hennes tid på Ziegfeld Follies, en enormt populär varietéklubb, och det stormiga förhållandet med entreprenören och hasardspelaren Nick Arnstein. Det var första gången jag skulle assistera en produktion, så jag visste mycket lite om vad jobbet innebar. Denna uppsats förklarar hur en musikalproduktion går till, jag går in i detaljer i repetitionsprocessen och förklarar vad jobbet som assistent innebär. Den bygger på vad jag lärde mig under dessa månader. Kunskapen förvärvades genom mycket iakttagande men också diskussioner med framförallt dirigenten och en av repetitörerna. I denna uppsats skriver jag om vad jag lärde mig om arbetsrollen, vad som förväntades och krävdes. Jag förklarar hur en repetitionsperiod går till, vilka andra arbetsroller man arbetar vid sidan av, och hur jag såg till att göra ett bra jobb. Förhoppningen är att någon kan läsa denna uppsats och lära sig något innan de ska assistera för första gången. Jag vill dela med mig av min kunskap till någon som kommer att assistera för första gången. Jag kommer från en bakgrund där jag har hållit på med mest klassisk musik. Jag skriver om vad det finns för skillnader emellan genren klassisk musik och musikal. Är det bara stilen på musiken som är skillnad eller är det hur man förhåller sig till den? Arbetet hade en bra timing i min karriär, jag är fortfarande en ung dirigent sett till min erfarenhet, då jag nu avslutar mina studier på Kungl. Musikhögskolan, men det matchade mina kunskaper. Den svåraste utmaningen var när jag skulle ställa mig på podiet och utan att ha fått träffa orkestern innan, dirigera igenom hela föreställningen på ett genrep. Detta är en situation en assistent ofta får uppleva. Varför sätter man unga (i erfarenhet men också ofta i ålder) dirigenter i en sådan svår och otacksam situation?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)