En analys av historiskt skildrande barnlitteratur och dess användbarhet i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Författare: Vanja Marthin; [2022]

Nyckelord: Historiemedvetande; skönlitteratur; genus; historia;

Sammanfattning: Då den skönlitterära läsningen kan bidra med mer beskrivande och varierade faktakunskaper än ett läromedel har denna studies syfte varit att analysera hur tre skönlitterära böcker kan öka historiemedvetandet och förståelsen av historiebruk hos eleverna. De böcker som ligger till grund för denna kvalitativa analys är Drakskeppet (Bylock, 1997), Vargbröder (Paver 2009) och Asynja (Östnäs 2021). Syftet är att belysa hur eleverna genom dessa böcker kan få utökade kunskaper inom historia genom skönlitterära verk och resultatet visar på att dessa böcker ger eleverna varierade och mer förklarande kunskaper om vår svenska historia. Denna studie har även kopplats till läroplanen och belyser under ett avsnitt de skönlitterära böckernas värde i historieundervisningen samt innehåller även ett didaktiskt reflektionsavsnitt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)