Utformning av bränslecellssystem för fordon

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)

Sammanfattning: I detta kandidatexamensarbete var målet att optimera ett bränslecellssystem med avseende på ett antal olika parametrar. Bränslecellssystemet var tänkt att användas i fordonet Sleipner V som är konstruerad i samarbete med andra KTH studenter. En annan bränslecell av företaget Horizon användes för att driva fordonet Sleipner i tävlingen Shell-Eco Marathon eftersom den ursprungliga bränslecellen var i dåligt skick. Sleipner utrustat med bränslecellen från Horizon klarade av att köra två varv i Shell-Eco Marathon. I denna rapport tas det upp grundläggande teori om bränsleceller, försökuppställning för experimenten och resultat med tillhörande analys. För att åstadkomma målet med detta arbete så skulle olika parametrar undersökas, men detta kunde inte utföras. På grund av diverse problem med bränslecellen så ändrades fokus till att reparera bränslecellen, vid undersökningen av problemen har vissa resultat uppnåtts. Vid körning uppstod spänningsfall och det kan ha berott på masstransportbegränsningar. För att åtgärda dessa problem utfördes en torknings- respektive fuktningsprocess som hade olika påverkan på de individuella cellerna. Efter torkningsprocessen fungerade 18 av 22 celler medan 19 celler fungerade efter fuktningsprocessen.  De icke fungerade cellerna som gav låg spänning kan ha varit för blöta eller för torra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)