Design of vehicles for use at The Great Wall of China

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Emanuel Lundqvist Cruz; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den kinesiska muren är ett av de mest populära resmålen för nationella och internationella turister i Kina. För den som besöker detta underverk väntar branta och höga trappor men samtidigt också en häpnadsväckande vy. Projektets mål har varit att utveckla ett förslag till en lösning för att göra detta turistmål mer tillgängligt för rullstolsburna turister. En specifikationslista sammanställdes efter flertalet besök vid de olika sektionerna av den kinesiska muren kring peking vilket resulterade i höga krav på navigering över branta och oregelbundna trappsteg. Ytterligare var den givna tillgängliga volymen för ett fordon knapp då en låg tyngdpunkt var förmånlig samt att portarna på kinesiska muren var väldigt smala. Undersökning av befintliga terrängfordon, motoralternativ och drivmedel visade att ett batteridrivet bandburet fordon var det bästa alternativet tack vare sin utrymmeseffektivitet, däremot var energieffektivteten låg på grund av större förluster vid styrning. Ett större batteri gynnade dock den lägre tyngdpunkten. Det förslagna fordonet som tagits fram uppfyllde majoriteten av kravspecifikationen men inte kraven som ställdes på stabilitet i vinklar större än ±41°. Då förslaget som tagits fram inte är komplett eller slutgiltigt finns ytterligare arbete att utföra. Rekommenderat är att utföra mer omfattande simuleringar av en komplett modell. Med det nuvarande underlaget som utgångspunkt finns god möjlighet att utveckla ett fordon anpassat för lägre krav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)