Hur motiverar och behåller ideella organisationer sina funktionärer? : en fallstudie av Friskis & Svettis Uppsala

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur ideella föreningar arbetar för att motivera och behålla sina funktionärer samt hur funktionärerna upplever detta. Sverige är framstående inom sitt ideella engagemang medan större delen av världen funnit en problematik att engagera sina invånare. Studien görs på en svensk idrottsförening, Friskis & Svettis och avgränsar sig till att endast beröra Uppsalas förening. Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes för att samla in empirin. Det empiriska underlaget är insamlat vid Friskis & Svettis Uppsala där verksamhetschefen samt två funktionärer intervjuades. En narrativ litteraturgenomgång genomfördes för att få en ökad förståelse av litteraturfältet kring ideella organisationer och engagemanget i dessa. Det teoretiska ramverket som studien tillämpar berör motivationsteorier enligt: Ryan & Deci, Maslow, Herzberg et al samt Hackman & Oldham. Teorierna bekräftas utifrån den insamlade empirin. Det förekommer således inre och yttre motivation hos funktionärerna i föreningen. Empirin visar att funktionärerna anser att arbetet bidrar till självförverkligande. Det råder, utifrån empirin, inget missnöje av hygienfaktorer vid arbetsplatsen och motivationsfaktorerna genererar en ökad motivation hos funktionärerna. Sedermera sker en matchningen mellan arbetare och arbete. Funktionärer kan således välja de uppdrag som passar denne bäst. Matchningen sker också utifrån föreningen då de kan omfördela tjänsterna när de anser att den sökande passar bättre till ett annat uppdrag. Det som får majoriteten av funktionärerna att fortsätta engagera sig är den rekryteringsprocess som förekommer hos föreningen i Uppsala. Rekryteringsprocessen strävar efter att rekrytera funktionärer som kan upprätthålla den goda kvaliteten. Om föreningen istället tar in alla sökande mister de kvaliteten vilket också bidrar till att dess rykte försämras. Det är således viktigt att föreningen inte rekryterar de funktionärer som inte uppfyller kraven för uppdragen. Med ett gott rykte kan funktionärer känna sig stolta av att arbeta inom föreningen och därmed fortsätta att engagera sig ideellt. Ett gott rykte ger upphov till att fler medlemmar engagerar sig. Motivationen hos funktionärerna vid Friskis & Svettis Uppsala präglas av en god arbetsmiljö samt att alla delar samma intresse, träning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)