Samverkan mellan IT och verksamhet - Ett IT-styrningsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: För dagens verksamheter ter sig marknaden allt tuffare och för dess långsiktiga överlevnad måste dess olika delar fungera och tillsammans bilda en väl fungerande helhet. Samverkan (alignment) är en allt mer betydelsefull pusselbit i det som idag utgör en framgångsrik verksamhet. Ur ett strategiskt perspektiv är IT-styrning en stor del i denna framgång. IT-styrning är en av flera komponenter nödvändiga för att åstadkomma samverkan mellan IT och verksamhet och den har därmed en viktig roll i att få denna att fungera. Denna studie tittar närmre på den specifika roll IT-styrning har i att åstadkomma IT/Verksamhetssamverkan. Genom en kvalitativ ansats, bestående av sex djupintervjuer, har 15 framgångsfaktorer och 15 utmaningar som existerar inom IT-styrning identifierats. Hur dessa faktorer påverkar IT-styrningens förmåga att bidra till samverkan mellan IT och verksamhet kommer i denna rapport att presenteras. Med hjälp av styrmodellen PDCA kommer faktorerna på ett tydligare och mer lättöverskådligt sätt att redogöras för. Genom framtaget resultat bidrar studien med värdefull kunskap om de framgångsfaktorer och utmaningar som existerar inom IT-styrning. Denna kunskap kan av verksamheter användas för att uppnå framgångsrik IT-styrning, något som i en förlängning också bidrar till tillfredsställande IT/Verksamhetssamverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)