En bilkoncern i profil

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Volkswagenkoncernen har utan tvekan lyckats att diversifiera och profilera de varumärken som nämns i uppsatsen. Vad som dock bör understrykas är att det är i sin helhet som koncernen fungerar bäst. Vart bilmärke är, utifrån Volkswagenkoncernens direktiv, profilerade på ett sådant sätt att de konkurrerar så lite som möjligt internt med varandra utan snarare tillsammans täcker ett stort utbud. Samtidigt som detta sker använder sig alla bilföretag av de gemensamma komponenterna vid produktion av nya bilmodeller. Alla bilmärken lyckas, både enligt sig själva men även enligt biljournalister, att framstå som separata bilmärken. Detta är något som är svårt att lyckas med eftersom bilmärkena inom koncernen är så pass närbesläktade. Andra bilföretag som innehar flera märken har gjort det lättare för sig som till exempel BMW som äger Mini. Detta är två helt olika bilmärken, både rent produktmässigt men även vad de representerar i form av profil. Vad som gör Volkswagens bedrift än mer imponerande är den låga marknadsföringskostnad som de har. Utan större medel har de lyckats framföra bilmärkenas ståndpunkter, troligen genom ett väl implementerad regelverk hos distributionskanalerna. Märkena har väl associerats till de önskade nyckelord som kan beskriva kärnan i de diverse bilmärkena; detta främst gällande Audi, Volkswagen, Skoda. Seat har i Sverige en något oklar bild och således en låg marknadsandel. Även om Skoda passar in i koncernen och sin tydliga roll som ett lågprisalternativ känner medarbetarna att profilen inte helt stämmer in. Det kan därför antas att Volkswagenkoncernen har fattat de beslut rörande Skodas profil med utgångspunkt i det övriga produktprogrammet. Det ges därför inte utrymme att fokusera på kvalitet som märket har fått från de gemensamma komponenterna då märket skulle bli en mer direkt konkurrent till Volkswagen. Som enskilda företag skulle framgången troligen inte vara lika stor. Detta beror dels på rent kostnadsmässiga orsaker men även rent profilmässigt. Både Skoda och Seat skulle få det svårt att passa in och göra ett avtryck på marknaden. Det är tack vare att koncernen förbiser bilmärkenas önskningar om en omprofilering som gör att helheten vinner. Volkswagenkoncernen kan tyckas verka hämmande gentemot de enskilda bilmärkena men gagnar helheten, det vill säga koncernen. En tvetydighet som skulle vara intressant att få svar på är till exempel om Skoda vill förändra uppfattningen av märket på marknaden eller 33 ej. Vad som även är intressant är huruvida Volkswagenkoncernen och ledningen för Skoda vill olika saker med Skodas profil. Troligen ligger en stor del av Volkswagenkoncernens framgång, utöver synergieffekter, i att se den stora bilden; att få de olika bilmärkena att inte konkurrera med varandra genom att segmentera marknaden och erbjuda ett bilmärke för varje segment där olika målgrupper infinner sig. Utöver detta är det av vikt att skapa en tydlig association till de enskilda bilmärkena för att påvisa vad de representerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)