"Jag har inte gjort läxan!" - lärares syn på läxor och de elever som inte brukar göra sina läxor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet har varit att belysa lärarnas syn på läxan samt deras syn på eleversom inte gör sina läxor. Vi valde att göra detta via kvalitativa forskningsintervjuer och detresultat vi kom fram till var att lärarna hade mycket skiftande inställningar till läxor men attdet är tidspress och behovet av att nivågruppera eleverna som är den bidragande orsaken tillatt man ger läxor, oavsett vilken inställning man har till dem. Detta gör att läxorna också bliravgörande för elevens utveckling och betyg. Elever som inte gör läxor får också en visspåverkan på lärarens syn på eleven och på lärarens undervisning. Läxor framträder som ettkomplext och motsägelsefullt fenomen i lärarnas undervisning och det råder ofta en brist påkonsekvens i synen på läxor, kunskap och betyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)