Backsourcing - ur ett outsourcingperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen är en kvalitativ studie av outsourcing och backsourcing. Outsourcing innebär att en uppdragsgivare överlåter hantering av aktiviteter och delar av verksamheten till externa leverantörer och kan ses som ett kraftfullt verktyg för att skära ner på kostnader och förbättra företagets resultat och effektivitet. Backsourcing innebär att man flyttar hem aktiviteter som tidigare varit outsourcade, i huvudsak på grund av olika avtalsmässiga problem eller på grund av intern omstrukturering samt omvärldsförändringar. Syftet med studien är att identifiera faktorer relaterade till en framgångsrik outsourcing samt även vilka faktorer som organisationer bör beakta inför en backsourcing. Arbetet är begränsat till att studera outsourcing respektive backsourcing inom den svenska finansbranschen. I underlaget till studien har intervjuer genomförts med sex olika experter som alla varit djupt involverade i ett flertal outsourcingprojekt, antingen genom att de har haft operativa chefsbefattningar eller genom att de har haft ansvaret som övergripande projektledare. Experterna har även bred kunskap avseende ekonomistyrning och organisationsutveckling inom finansbranschen. Studien baseras på primärdata som samlats in via kvalitativa intervjuer. Semistrukturerade intervjuer är det tillvägagångssätt som använts för insamling av data där intervjuerna genomförts per telefon på grund av de rådande omständigheterna med den pågående Coronapandemin (Covid-19). Därefter har relevant information sammanställts, kategoriserats och analyserats utifrån den teoretiska referensramen. Dataanalysmetoden har tagit inspiration från metoden Grundad teori där öppen kodning och kontinuerlig jämförelse varit centrala moment i arbetsprocessen. Studiens resultat visar på att de faktorer som uppmärksammats mest varit relaterade till samarbete och kommunikation samt uppföljning och kontroll. En god kommunikation och öppenhet har visat sig vara utmärkande för lyckade outsourcingprojekt. Det är även av avgörande betydelse att parterna i outsourcingförhållandet visar förståelse för samt accepterar den andra partens mål och syfte med outsourcingen. Resultatet pekar också på hur väsentligt det är att det outsourcande företaget inte avtalar bort sitt tillsynsansvar samt rätten till fortsatt insyn och kontroll. Baserat på resultatet har följande slutsatser dragits. Målanpassning, en öppen och kontinuerlig kommunikation samt ökad vikt vid avtalsarbetet är delar som måste beaktas. Om man prioriterar detta skapas bättre förutsättningar för att en outsourcing ska fungera optimalt. Samtidigt ger det en säkrare grund att stå på när man tvingas göra förändringar i ett outsourcingarrangemang som att exempelvis genomföra en backsourcing.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)