Med luppen på omsorgen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I läroplanen för den svenska förskolan Lpfö98/2016 står det att “Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande ska prägla arbetet i förskolan” (Skolverket 2016). I det här examensarbetet har syftet varit att undersöka förskollärares berättelser kring omsorg om barn i förskolan samt hur de dokumenterar omsorg i sitt syste- matiska kvalitetsarbete. Vår uppfattning är att begreppet omsorg inte har en framträdande roll i förskolans läroplan. I den här studien utgår vi från tre övergripande teman; hur förskollärare arbetar med omsorg i sin verksamhet, hur förskollärare dokumenterar omsorg i kvalitetsarbetet samt deras tillbakablickar och framåtblickar kring omsorgsbegreppet. Genom dessa teman har vi velat ta reda på hur förskollärare tolkar omsorgsbegreppet, samt hur de utifrån läroplanen arbetar med och dokumenterar omsorg i sin verksamhet. Vi intervjuade sex förskollärare som alla arbetade på samma förskola. Metoden som användes var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Dessa analyserade vi sedan utifrån innehållsanalys för att få syn på mönster, likheter och skillnader i respondenternas svar. Vår teoretiska grund bygger på Nel Noddings (2012a, 2012b, 2012c) teori om omsorgsetik. Utifrån studiens resultat har vi kunnat se att förskollärarna anser att trygghet är en stor del av omsorgen samt att den är en grundläggande faktor för barnens välbefinnande. Resultaten visar även att förskollärarna inte anser sig dokumentera omsorgen utan den får stå tillbaka för dokumentationen kring barnens lärande. På grund av detta får inte omsorgen och lärandet likvärdig status och kan på så vis inte verka på samma villkor. Flera av förskollärarna talar om negativa faktorer som stora barngrupper och tidsbrist som skeenden som delvis påverkar deras arbete med omsorg. De tycker däremot att en revidering av läroplanen och ett förtydligande av omsorgsbegreppet är något bra och nödvändigt. Nyckelord: Dokumentation, fostran, förhållningssätt, förskollärare, lärande, omsorg, om-sorgsetik

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)