Ledarskap via digitala medier : Sambanden mellan ledarskapsstil, användning av digitala medier samt de anställdas uppfattning kring ledarskap

Detta är en Magister-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Sammanfattning: Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid präglad av ledarskap förmedlat via digitala medier. Frågan om vilka egenskaper samt beteenden kommer att få större betydelse för ledarskapet i relation till digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större användningen av digitala medier mellan ledare och anställda. Syftet med studien var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och förändringsinriktad i relation till användning av digitala medier, utifrån de anställdas uppfattningar. De 25 deltagarna var anställda inom privata organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en webbenkät studerades sambandet mellan ledarskapsstil, användning av digitala medier samt anställdas uppfattning av ledarskap. Resultatet påvisade inget tydligt samband mellan komponenterna, det resultat som framgick var att de tre ledarskapsstilarna fick överlag jämförelsevis jämna värden samt i relation till den mest använda digitala artefakten, e-post. Undersökningens begränsningar har diskuterats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)