De osynliggjorda flickorna Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter” : Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Johanna Lindgren Chin; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I uppsatsen har kvinnor med diagnosen adhd intervjuats om sina erfarenheter av skolan. Intervjuerna har utgjort uppsatsens empiri som sedan analyserats utifrån hermeneutiken som utgångspunkt. Studiens syfte har utgjorts av att undersöka hur kvinnor med adhd ser på det bemötande och stöd som de fått av skolan som barn. Sex kvinnor diagnostiserade med adhd har intervjuats kring sin syn och sina upplevelser kring de egna skolerfarenheterna. Även hur deras liv som kvinnor med adhd upplevs idag och hur de upplevda erfarenheterna av skolan påverkar dem i nutid fokuseras i intervjuerna. Uppsatsens analyser är inspirerade av Giljes (2020) sex principer för hermeneutisk tolkning som benämns som den hermeneutiska intentionalismen och har utgjort ett hermeneutiskt förhållningsätt för hela uppsatsprocessen. Uppsatsens teman utifrån analysen av resultate har varit; ”Att vara kvinna med adhd”, ”Den upplevda skolgången”, ”Vägen till en adhd-diagnos”, ”Kontakt med specialpedagog/speciallärare”, ”Tidigare upptäckt av adhd ur ett genusperspektiv” och ”Skolerfarenheternas påverkan idag”.  Dagens verklighet för de intervjuade kvinnorna med adhd beskrivs i utsagorna som utmanande och inte helt oproblematisk, det gäller speciellt när kvinnorna möts av en oförstående omgivning. Kvinnorna i uppsatsen ter sig vara till freds med sin funktionsnedsättning även om det inte alltid är utan problem att leva som kvinna med adhd. Det är tydligt i intervjuerna hur medvetna de är om hur funktionsnedsättningen är den som bidrar till svårigheter även om det är olika hur de förhåller sig till den. De intervjuade kvinnorna har under sin skolgång haft behov av en adekvat och anpassad undervisning, något som egentligen ingen beskriver att de har fått. I kvinnornas utsagor kommer det fram att inte bara skolan som institution har tillskrivit dem skolsvårigheter utan även att de beskriver sig själva på ett sådant sätt. Nyckelord ”Attention deficit hyperactivity disorder(ADHD)” ”flickor med adhd” ”skolerfarenheter” ”Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar(NPF)” 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)