EL BILINGÜISMO Y SUS EFECTOS EN ESTUDIANTES DE NIVEL SECUNDARIO

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Författare: América Aira; [2014-02-21]

Nyckelord: spanska; Flerspråklighet; modersmål; undervisning;

Sammanfattning: Tvåspråkigheten och flerspråkligheten har länge funnits i vårt samhälle. I skolorna möter vi oftast personer som har en annan bakgrund, detta är en av de främsta orsakerna av varför vikten av att lära sig ännu ett språk är så viktigt. I läroplanen Lgr(2011:17) står klart och tydligt att: ”Språket är människan främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att ha kunskaper i flera språk kan ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva”. I denna uppsats tar man upp vikten av tvåspråkigheten i skolan och stödet som man får hemifrån och även från pedagoger i skolorna samt i framtida studier. Som redskap till arbetet har man använt två olika metoder (kvalitativa och kvantitativa). I slutet av uppsatsen har det framkommit att föräldrarna, pedagoger samt klasskamrater har stor påverkan och betydelse för elevernas framtida studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)